Er du ny i jobbet?

Hvis du lige er startet på en ny arbejdsplads, så er det næsten ligesom at være gæst – i hvert fald i starten.

Man skal lære ”hvordan gør man her”; både hvad angår det formelle; altså  indholdet i jobbet, men i lige så høj grad alt det uformelle.

Førstehåndsindtrykket er afgørende!

Det ved de fleste, og der skal meget til at rette op på en dårlig start, hvis man er ny i j jobbet.
Til gengæld ved de fleste, at hvis noget går galt eller der er opstået misforståelser, så gælder det om at komme retur og få sagt undskyld eller forklare sig.

HUSK, at hvis du lander I en større virksomhed, så er det ikke sikkert at alle er klar over at du er den nye medarbejder; det er dit job at gøre opmærksom på det.

Og hvis du arbejder med kunder, så ved de måske heller ikke at du er hende eller ham den nye! 

Skriv tingene ned!

Som ny i jobbet virker du seriøs hvis du skriver de vigtige informationer ned, og du har mulighed for, at gennemlæse dine noter igen og igen.
Det virker super professionelt at du skriver det relevante ned, så du ikke hele tiden skal spørge om det samme, selvom det selvfølgelig er helt ok at gentage spørgsmål, da ingen forventer at du husker alt hvad du får at vide.

”Den kloge spørger; den dumme spørger ikke!”

De kender dig ikke!

Når man starter på en ny arbejdsplads er man ude af komfortzonen. Og det giver anledning til, at du kan være den du gerne vil være!

Så hvis du er genert, indadvendt, eller har andre personlighedstræk du ønsker at forandre, så har du muligheden når du starter på en ny arbejdsplads.
Og det er genialt for de kender dig sandsynligvis ikke på forhånd!

Det er altid sværere at komme ud af en rolle som man øsnker at forandre og igen og igen har ”spillet”, så benyt anledningen til at være den du gerne vil være!

Husk, at du er den nye i ”klassen”, så det vil være en lettelse for de andre medarbejdere, at du tager initiativet når du møder nye kolleger.
Så undgår de, at spekulere over, om du er f.eks. er en besøgende kunde.

Mød de andre i øjenhøjde!

Alle arbejdspladser har en særlig kultur.
Forsøg at lure den så hurtigt som muligt, så du bliver opfattet som en del af gruppen.
Det vigtigste er selvfølgelig at du er dig, men vi ved alle, at det er meget lettere at blive en del af gruppen, når vi matcher de andre.

Så vær foran!
Og spørg hvordan du bedst kan sætte dig ind i tingene og om der er nogle af dine kolleger du bør tage en snak med!

Det er altid en fordel at være proaktiv, så når der er mulighed for det så spørg din nye chef eller dine kolleger om der er kolleger du bør tage en snak med for at forstå mere om virksomheden/ydelserne eller hvad I leverer der hvor du er blevet ansat. Det giver dig en kæmpe fordel og virker på andre som en god handling fra din side.

Deltag i sociale arrangementer, hvis du er ny i jobbet!

Det er altid en god idé at deltage når der arrangeres aktiviteter med dine kolleger. Det er en fantastisk måde at lære de andre at kende på og vi mennesker er indrettet sådan at når vi kender hinanden fra flere sammenhænge så er det lettere at komme ind i det nye fællesskab.

 

Kæmpe held og job-lykke!

Læs flere artikler på Karriere-bloggen lige HER

De allerbedste hilsener

Anne Marie Valentin

Karriererådgiver og ejer af www.intojob.dk

 

Comments are closed.

Facebook
Facebook
LinkedIn
MENU
*/