Har du en overskrift til en ansøgning der differentierer dig?


Din overskrift til en ansøgning er det allerførste læseren får øje på når de ser din ansøgning.
Det er nemlig her, aller øverst i ansøgningen, at du skal differentiere dig i forhold til alle de andre ansøgere, som typisk bare skriver jobannoncens titel som overskrift til en ansøgning; de skriver f.eks.:”Bogholder”, “Konsulent”, “Ingeniør” eller hvad jobtitlen nu er.

 

Men den allerførste og allervigtiste linie i ansøgningen er  DIN.
Og den skal udnyttes!
Af dig.

Du kan skrive lige hvad du vil, og dermed vække læserens interesse lige fra starten.

Derfor skal du overveje, hvad du skriver, når du forfatter din overskrift til en ansøgning.
Overskriften er den, der “frister” læseren til at læse din ansøgning.

Fuldstændig ligesom overskriften er afgørende for, om du selv læser en artikel. Derfor er overskriften hamrende vigtig når du er jobsøgende.

“Mange ikke udnytter denne mulighed; og det er lidt dumt, da hele jobsøgningsprocessen er en lang udskilningsproces”


En overskrift til en ansøgning

… skal altså være både sælgende og selvfølgelig beskrive noget top-relevant om dig og dine kompetencer og din interesse for jobbet.

Her får du et par eksempler på overskrifter, hvor ansøgeren kom til samtale:

  • Jeg vil meget gerne gøre en positiv forskel for (indsæt virksomhedens navn)
  • Konsulent til (virksomhedens navn) med højt drive og en coachende tilgang…
  • Sprogkyndig bogholder med netværk i (område/land/netværk) 

Ka´du se idéen i, at fange læseren og bruge overskriften?

Og det er vigtigt at du finder den overskrift der passer til din personlighed, så du skal f.eks. ikke være for “frisk-fyragtig” hvis du ikke er det; find din stil og skriv med din “stemme”..

Når overskriften er på plads, så skal du forfatte din ansøgning så læseren kan “mærke” dig

Det betyder, at den ansøgning du skriver må andre ikke kunne have skrevet!

Altså: den skal indeholde din personlige motivation og hvorfor lige præcis du, med din erfaring og særlige kompetencer, kan gøre en positiv forskel for virksomheden.

Din motivation må aldrig bare være: “Jeg finder jobbet spændende og vil derfor gerne…”.

For hvad betyder spændende?

Du skal være konkret og beskrive HVAD det er ved jobbet der fænger dig og hvorfor virksomheden ikke kan leve uden dig; der er ihvertfald den følelse de skal sidde med efter at have læst både din CV og din ansøgning.

PS:
Hvis du vil há ALLE  mine råd, som jeg har samlet sammen gennem 16 år i mit arbejde med karriererådgivning, så DU ikke behøver gørealle  de fejl, som mange andre gør, når de søger job, så tjek mit onlineforløb: “Sådan får du dit Drømmejob”; hør og læs mere om det her: https://www.intojob.dk/onlineforloeb/.


Det vigtigt at kende reglerne når du søger job.

De fleste regler er uskrevne og når vi ikke søger job så tit er det uvurderligt at kende både  jobsøgnings”fiffene”

Overskrift til en ansøgning

Overskrift til en ansøgning

Du får også lige et par andre fif til dit ansøgningsmateriale udover det, med overskriften!

Et typisk rekrutteringsforløb ser sådan ud:

  1. Virksomheden laver en jobbeskrivelse.
  2. De udarbejder en jobannonce, som fanger dig.

NU skal du igang med at gøre dig interessant

OG adskille dig fra de andre kandidater.

Det gør du med en fængende overskrift, men den er vist på plads for dig :-).
Når det er gjort, så  skal du sælge dig selv og lægge vægt på de kompetencer, både faglige og personlige, der er vigtige for din kommende arbejdsgiver.

Og så skal du huske at motivere din ansøgning.

“Det er dit job som jobsøgende, at finde ud af hvad der fanger læseren!”

Du skal altså sætte dig i den andens sted og overveje, hvad der giver mening for læseren og dermed hvad du skal lægge mest vægt på, og det gør du ved, at lære læseren at kende, bl.a. ved at tjekke virksomhedens hjemmeside og ringe til dem inden du søger jobbet.

Ekstra TIP:
Det her kunne du spørge om når du ringer op: http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE7969235/Her-er-de-5-spørgsmål-du-skal-ringe-og-stille-inden-du-sender-din-jobansøgning/

“Fordi vi ikke søger job så ofte, er vi som regel ikke så gode til det”

Da jobsøgningensprocessen er et udskillelsesløb og du hele vejen igennem processen kan blive sorteret fra, skal du igennem hele teksten være opmærksom på at sælge dig selv!

Det kan du lære  meget mere om i mit onlineforløb: “Sådan får du dit Drømmejob”; tjek det ud her: https://www.intojob.dk/onlineforloeb/

Din ansøgning skal gøre læseren så nysgerrig og interesseret, så de indkalder dig til en jobsamtale.

Det er det, der er dit job, når du søger et job.

Når du skriver din ansøgning skal du hele tiden besvare de spørgsmål, som du forestiller dig, eller VED, at arbejdsgiveren  gerne vil have svar på.

Arbejdsgiveren vil vide:

Hvorfor du vil have jobbet; du skal altså skrive hvorfor du søger jobbet.
Det er her du motiverer din ansøgning og det er egentlig formålet med ansøgningen hvis det skal beskrives kort.

Hvad du kan bidrage med; derfor er det en god idé at vise, at du har erfaring/indsigt/kendskab til jobbet/ branchen/opgaven

Og så er din ansøgning reelt et “bilag” til dit CV.

Men et meget, meget vigtigt bilag. CV´et får du meget mere at vide om i et andet indlæg fra mig.

Vær dog opmærksom på at:

Dit CV beskriver din historie; altså din fortid.

Din ansøgning viser hvad du vil i fremtiden

Så selvom din ansøgning, med en fængende overskrift, er et bilag til dit CV, så er den ansøgningen der beskriver din motivation.

Og når du skriver relevant for modtageren bliver din “artikel” læst!

KÆMPE held og lykke

Anne Marie Valentin, www.intojob.dk

Anne Marie Valentin, www.intojob.dk

Læs her hvad du IKKE skal skrive i din ansøgning: http://www.bt.dk/livsstil/stop-10-ord-du-ikke-skal-skrive-i-din-jobansoegning.

Hvis du HELT GRATIS vil have mine ultimative råd til dit CV så skriv dig op til mit nyhedsbrev og få min E-Guide:

 “Scor Drømmejobbet”. Tilmeld dig her: https://www.intojob.dk

 

One Response to Sådan laver du en optimal overskrift til en ansøgning!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Facebook
Facebook
LinkedIn
MENU
*/